- Citroën esittelee Pariisissa C5 Aircross -konseptiauton, joka on voimakas ja luonteikas visio tulevaisuuden c-segmentin SUV:sta.
- Konseptissa esitellään uudet muodot, jotka ovat samalla lihaksikkaat ja itsevarmat. Muodoissa on yksinkertaista ja runsasta volyymia, jota terävöittävät tiukat linjat.
- SUV-maailmassa aerodynamiikka on aina kompromissi, mutta C5 Aircross -konseptissa aiheesta on otettu niskalenkki niin arkkitehtuurin kuin muotoiluyksityiskohtien avulla.
- C5 Aircross -konsepti perustuu STLA Medium -perusrakenteeseen, joka tukee erilaisia käyttövoimia jokaiseen tarpeeseen: polttomoottori, hybridi tai sähkö.
- C5 Aircross Concept tarjoaa lupauksen poikkeuksellisesta mukavuudesta, ja se toimii tulevan, vuonna 2025 esiteltävän tuotantomallin suunnannäyttäjänä.
Konseptiauto on suunniteltu Stellantis-konsernin STLA Medium -perusrakenteelle, jonka myötä C5 Aircross -konsepti voi hyödyntää lukuisia eri käyttövoimia. Mallissa on luonteikasta asennetta ja voimaa. Malli on eräänlainen orgaaninen lohkare, joka on veistetty aerodynamiikka ensisijaisesti mielessä. SUV-malleissa auton siluetti on harvoin suosiollinen aerodynamiikalle, mutta konseptiauton muotoilijat ovat käyttäneet kaikki temput parantaakseen konseptin aerodynamiikkaa.
Auton muodot ovat muhkeat ja pinnat ovat sulavia. Korkeutta ei ole liikaa ja takaylitystä on korostettu. Keulassa konepellin etuosaa on madallettu, kun taas auton takana kattolinja on laskeva. Takaluukku on puolestaan hyvin pysty, matkustamo kaareva. Takasivulaseissa on aerodynaamiset lisäkkeet ja Citroën Light Wings -tyyliset takavalot on muotoiltu leikkaamaan ja ohjaamaan ilman kulkua. Muotoilusta on poistettu ylimääräinen krumeluuri ja jäljelle on jätetty vain olennainen korostaen merkin uutta identiteettiä ja moderniutta. 4,65 metrin pituisena mallissa on ennennäkemättömät mittasuhteet, jotka tarjoavat erinomaiset tilat matkustajille.
SUV-markkina on nykyään erittäin kilpailtu mutta myös entistä yksipuolisempi. Siksi Citroën aikoo sekoittaa segmentin pakkaa muotoilun ja dynaamisuuden osalta uudella C5 Aircross -konseptillaan. Konsepti on tiivis paketti, jossa on paljon volyymiä ja korostetun yksinkertainen siluetti. Uudessa pystyssä keulassa on merkin tuore logo, joka ilmaisee voimaa ja liikettä.
C5 Aircross -konsepti karistelee pehmeyden pinnoiltaan, ja tuo mukanaan aiempaa jämäkämmän ja vakavamman SUV-mallin. Konsepti vahvistaa merkin uutta muotokieltä, ja uutuudella on itsevarma olemus sekä ennennäkemättömät mittasuhteet, joita määrittävät 1,66 metrin korkeus ja 4,65 metrin kokonaispituus (+15 cm vrt. edeltävä sukupolvi). Konseptin muodoissa on voimaa ja viehätysvoimaista tasapainoa, jota tukevat modernit ja lihaksikkaat muodot, jotka erottavat konseptin muista kilpailijoista.
Auton yleinen olemus perustuu levennettyyn raideväliin ja korostettuihin pyöränkaariin, joka antaa autolle voimakkaan asennon ja itsevarman luonteen tien päällä. Samaan aikaan matkustajille on tarjolla runsaasti tilaa ja on heti selvää, että kyseessä on perheauto.
Auton keulan ilme on sulava ja pelkistetty. Konepellin etureunaa on tuotu hieman alas ja uurrettu ilmavirran parantamiseksi. Kokonaisuudessaan konseptiauton siluetti on aerodynaamisilta ominaisuuksiltaan tasapainoinen. 4,65 metrin pituisena uutuus on solakka, siinä on korostettu peräylitys, mutta korkeus on pidetty vain 1,66 metrissä. Tämä parantaa ilmavirtauksia auton koko pituuden matkalta.
Kun kyse on aerodynamiikasta, ilmanvastuksen eliminoiminen on pääprioriteetti. Erityisen tärkeää on saada auton takaosassa olevat ilmanpyörteet kuriin. C5 Aircross -konseptissa takapuskuria lähestyvät pyöreät linjat on suunniteltu niin, että riippuen ajonopeudesta, pyörteitä lähestyvät virtaukset jopa peruuttavat ilmanvastuksen ja luovat työntövoimaa. Osa katosta on onteloitu aerodynamiikan parantamiseksi, ja erinäisiä siivekkeitä ja ilmanottoja on lisätty ympäri autoa aerodynamiikan lisäparantamiseksi.