CITROËN TARJOAA SÄHKÖISTÄ LIIKKUMISTA KAIKILLE
Sähköistä liikkumista kaikille
CITROËN ON TUONUT AUTOILUN KAIKKIEN SAATAVILLE JO YLI 100 VUODEN AJAN
Ja se ei ole vielä läheskään ohi!
Vuodesta 1919 lähtien Citroën on ollut avainasemassa autojen demokratisoimisessa suurelle yleisölle. Nyt jatkamme tätä tietä sähköisen liikkuvuuden aikakaudella tuomalla sen kaikkien saataville.
Liikkumisen tarpeemme muuttuvat, ja ympäristönäkökulmat ovat yhä tärkeämpiä. Citroën sopeutuu uusiin vaatimuksiin. Tarjoamme nyt useita täysin sähköisiä malleja ja ladattavia hybridejä, jotka on kehitetty jokapäiväisen elämän eri tarpeiden mukaan.
MINKÄLAINEN ON SINUN TARPEESI?
Ladattava hybridi
Teetkö lyhyitä matkoja viikolla, mutta haluat päästä pois viikonlopuksi? Ladattava hybridi on tehty sinua varten. C5 Aircross SUV:lla voit matkustaa sähköllä jopa 65 kilometriä yhdellä latauksella, mutta voit myös siirtyä polttomoottoriajoon pidemmillä matkoilla.
Täyssähkö
Ajatko pääasiassa lyhyitä arkisia matkoja ja onko sinulla helppo pääsy sähköauton latauspaikkaan reitilläsi? Haluatko säästää rahaa ja olla ympäristövastuullinen? Valitse 100-prosenttinen sähköauto!
OPTIMOI TOIMINTAMATKASI
LATAAMINEN
Lataushybridi- ja sähköautojen lataaminen voi tuntua alkuun haastavalta ja laittaa pään suorastaan pyörälle. Tutustu lataamisen perusasioihin, jotta voisit nauttia vain Citroënilla ajamisesta.
PALVELUITA SÄHKÖAUTOILUUN
Suoraan puhelimesi kautta
TUTUSTU CITROËN SÄHKÖ - JA HYBRID MALLISTOON
KYSYMYKSIÄ JA VASTAUKSIA SÄHKÖAUTOILUUN LIITTYEN
Ovatko sähköautot todella halvempia kuin bensiini- ja dieselautot?
Sähköautoiluun siirtyminen tuo säästöjä päivittäin.
Esimerkki vertailukustannuksista C4 ja ë-C4 -mallien osalta 100 kilometrin ajomatkalla:
● 100 km ë-C4 sähköautolla: 2,4 €
● 100 km C4 polttomoottoriautolla: 8,7 € (i) Kustannus on laskettu WLTP-normin antamalla kulutuksella 5,8 l/100 km C4 PureTech 130 EAT8 automaatti versiolle ja bensiinin 1,5€ litrahinnalla.
Citroën-ajoneuvojen käyttökustannukset (perustuen sähkön hintaan 0,15/kwh) (i) Kustannukset on laskettu WLTP-normin mukaiselle energian kulutukselle. Energian kulutukseen vaikuttaa mm: keliolosuhteet, ulkolämpötila, ajotyyli ja nopeus sekä tien profiili.
● C5 Aircross Plug-In Hybrid: 3,5 €
● ë-C4 : 2,4 €
● ë-Jumpy/ë-SpaceTourer (230 km) : 3,6 €
● ë-Jumpy/ë-SpaceTourer (340km) : 3,8 €
Onko sähköajoneuvon huoltokustannukset suuremmat vai pienemmät kuin perinteisessä ajoneuvossa?
Ovatko sähköauton vakuutusmaksut suuremmat vai pienemmät kuin polttomoottoriautossa?
Paljonko maksaa latauspisteen asentaminen kotiin?
Mitä tukia voin saada sähköauton ostoon?
Kuinka pitkä tomintamatka sähköajoneuvossa on?
Citroënin sähköisten ajoneuvojen WLTP-mittaustavan mukaiset toimintamatkat ovat:
- C5 Aircross Plug-In Hybridi: jopa 65 km sähkökäytöllä ja 650 km polttomoottorilla
- Ë-C4: jopa 350 km
- Ë-Jumpy: jopa 330 km
Ladattavassa hybridi -autossa on polttomoottori ja sähkömoottori sekä akku, jonka sähköä käytetään auton liikuttamiseen. Täysin sähköisesti ajaminen on mahdollista aina 135 km/h nopeuteen saakka. On kuitenkin tilanteita, joissa sähköllä ajaminen ei onnistu. Näitä tilanteita on esimerkiksi alle -5 asteen ulkolämpötila ja 12V akkujen alhainen varaustaso. Lisäksi polttomoottori vaatii toisinaan käyttöä, jotta se saavuttaa käyntilämpötilan ja mahdollinen öljyn sekaan joutunut bensiini haihtuu pois. Kuljettajalla ei näissä tapauksissa tilapäisesti ole mahdollista ajaa ainoastaan sähköllä.
Mitkä tekijät vaikuttavat toimintamatkaan?
Lämpötila ja lämmitys
Sähkömoottori ei tuota lämpöä lämmittämään auton matkustamoa. Siksi akun varausta käytetään myös matkustamon lämmittämiseen ja jäähdyttämiseen. Auton esilämmitys tai -jäähdytys auton ollessa latauksessa on yksi tehokkaimmista tavoista parantaa toimintamatkaa. Myös ulkolämpötila vaikuttaa toimintamatkan pituuteen.
Ajotapa
Ajotavalla on selkeä vaikutus sähkönkulutukseen. Taloudellinen ajotapa on avain sähköistetyn ajoneuvon toimintasäteen maksimoimiseen: hellävarainen kiihdytys ja regeneratiivisen jarrutuksen käyttö (B-tila) voivat parantaa toimintamatkaa jopa 15 %.
Nopeus
Nopeudella 120 km/h sähköauton toimintamatka voi olla vain puolet verrattuna sen WLTP-arvoon. Siksi nopeuden vaikutukset kantamaan ovat paljon merkittävämpiä kuin polttomoottoriajoneuvoissa.
Tieprofiili
Ylämäkiin ajettaessa kulutus kasvaa, mikä puolestaan vaikuttaa toimintamatkaan. Alamäissä regeneratiivisen jarrutuksen (B-tila) avulla voit palauttaa energiaa akkuun.
Entä jos tuleva ajomatka on pidempi kuin ajoneuvoni toimintamatka?
Latautuuko akku itsestään ajon aikana?
Miten tarkistan sähköautoni jäljellä olevan toimintamatkan?
Sähköautossa toimintamatka näkyy ajonopeusmittarin vieressä. Toimintamatka lasketaan reaaliaikaisesti yllä mainittujen tekijöiden perusteella.
Lataushybridissä ajonopeusmittarin toisessa reunassa näkyy toimintamatka sähkökäytöllä ja toisessa reunassa toimintamatka polttomoottorilla.
Jäljellä oleva toimintamatka ja latauksen tila voidaan tarkistaa myös etänä My Citroën -sovelluksessa
Miten ja missä lataan autoani?
Sähkö- ja lataushybriautoa kannattaa ensisijaisesti ladata kotona. Kotilataus on kätevämpää ja samalla paljon edullisempaa kuin julkisia latauspisteitä käytettäessä. Kotona autoa voidaan ladata kahdella tapaa: joko kotitalouspistorasiasta (Mode 2) tai latauslaitteella (Mode 3). Lähtökohtaisesti suosittelemme käyttämään auton lataamisen kotona latauslaitetta, sillä sen kanssa lataaminen sujuu nopeammin kuin kotitalouspistorasiasta. Tavallista pistorasiaa ei ole suunniteltu käytettäväksi pitkäaikaiseen kuormitukseen.
Useimmissa tapauksissa julkisten latauslaitteiden käyttäminen on maksullista ja vaatii jonkinlaista tunnistautumista esimerkiksi lataussovelluksen tai RFID-tunnuksen avulla latauksen aloittamiseksi. Julkisissa lataupisteissä on asiointilatureiksikin kutsuttuja Mode 3 -tyyppisiä hidaslatureita, joissa käytetään omaa Mode 3 -latauskaapelia. Lisäksi sähköautoille on olemassa on pika- ja suurteholatureita (Mode 4).
Mistä tiedän, missä latausasemat siajitsevat?
Miten pitkään sähköajoneuvon lataaminen kestää?
Latausaika riippuu useista tekijöistä, kuten akun tyypistä, kotiasennuksen tyypistä tai käytettävästä latausasemasta. Sähköauton akku on mutkikas kokonaisuus, joka tykkää tietynlaisista olosuhteista latautuakseen mahdollisimman nopeasti. Nyrkkisääntö on, että mitä tyhjempi akku, sen paremmin se ottaa virtaa vastaan. Mitä täydempi akku, sen hitaammin auto latautuu. Tämän vuoksi parhaimman latausnopeuden saaminen vaatii optimaaliset olosuhteet. Lähtökohtaisesti kylmä akku ei ota virtaa vastaan kovin nopeasti. Siksi talvisin latausajat ovat usein pidempiä kuin kesäisin.
Esimerkkejä latausajoista 50kWh akulle:
Hidas lataus (Mode 2) 1.8 kW (AC)
- 40 %: n. 12 h 30 min
- 80 %: n. 25 h
- 100 %: n. 31 h
Peruslataus (Mode 3) 11 - 22 kW (AC)
- 40 %: n. 2 h
- 80 %: n. 4 h
- 100 %: n. 5 h
Pikalataus (Mode 4) 100 kW (DC)
- 40 %: n. 15 min
- 80 %: n. 30 min
- 100 %: n. 1h 15 min
Mitkä ovat nykyisiä latausstandardeja?
Miten voin hankkia latauspisteen kotiini?
Voinko ladata sähköautoani kotitalouspistorasiasta?
Lähtökohtaisesti suosittelemme käyttämään auton lataamisen kotona latauslaitetta, sillä sen kanssa lataaminen sujuu nopeammin kuin kotitalouspistorasiasta. Tavallista pistorasiaa ei ole suunniteltu käytettäväksi pitkäaikaiseen kuormitukseen, joten tulipaloriski on tällöin suurempi. Pitkää jatkojohtoa ei saa missään nimessä käyttää sähköauton pitkäaikaiseen lataukseen.
Täyssähköauton lataaminen kotitalouspistorasiasta ei kannata myöskään siksi, että akun lataaminen täyteen kestää todella kauan, jopa yli vuorokauden. Yhdessä tunnissa akkuun kertyy vain muutaman ajokilometrin verran toimintamatkaa. WallBox-tyyppisellä latauslaitteella Citroën-sähköauton akku ehtii täyttyä vaivatta yön aikana.
Voinko ladata sähköajoneuvoani pysäköintitaloissa?
Millaisia kaapeleita sähköauton lataamiseen tarvitaan? Saanko ne veloituksetta ajoneuvon oston yhteydessä?
Osa kaapeleista toimitetaan vakiovarusteena, mutta jotkut erikoisemmat kaapelit on ostettava lisävarusteena. Jokaiselle lataustyypille on oma kaapelinsa. Saatavana on useita eri kaapelityyppejä mallikohtaisesti ajoneuvosi latauksen optimointia varten:
Sähkö- ja lataushybridiajoneuvoille:
● Vakiomallin Mode 2 -kaapeli: toimitetaan vakiovarusteena, optimoitu kotitalouspistorasialle.
● Yksivaiheinen Mode 3 -kaapeli: ostettavissa ajoneuvoihin, joissa on 7,4 kw:n laturi, optimoitu Wall Boxille tai julkisille latausasemille.
Täyssähköajoneuvoille:
● Kolmivaiheinen Mode 3 -kaapeli: ostettavissa ajoneuvoihin, joissa on 11 kw:n laturi, optimoitu wall boxille tai julkisille latausasemille.
Voinko ajastaa sähköautonin lataamisen?
Miten luon MyCitroën-tilin?
Ohjeet MyCitroën-tilin luomiseen:
● Muodosta yhteys sivustolle: https://services-store.citroen.fi tai lataa MyCitroën –mobiilisovellus.
● Jos sinulla ei ole vielä tiliä, valitse “luo tili” syöttämällä sähköpostiosoite ja salasana
● Anna henkilötiedot, ajoneuvon tiedot ja vahvista. Näkyviin tulee viesti, jossa vahvistetaan tilin luominen. Saat sähköpostiviestin tilin vahvistamista varten. Napsauta sähköpostiviestin “aktivoi tilini” -linkkiä
● Sinulla on 20 päivää aikaa vahvistaa tilaus, sen jälkeen henkilötietosi poistetaan ja sinun on luotava uusi tili uudelleen.
● Haluamme muistuttaa, että tilaus on ilmainen.
● Kun tili on luotu ja aktivoitu, saat uuden sähköpostiviestin, jossa on käyttäjätunnuksesi ja salasanasi sekä uusi linkki, jolla voit muodostaa ensimmäistä kertaa yhteyden tiliisi.