- Uudet Berlingo Van, Jumpy ja Jumper ovat ensimmäisten mallien joukossa, jotka ylpeästi kantavat Citroënin uutta brändi-ilmettä ja logoa. Mallien muotoilu on kehittynyt, etenkin keulassa ja ohjaamossa. Jokaisella mallilla on edelleen omat tunnuspiirteensä, mutta niihin on tehty myös paljon parannuksia, jotka lisäävät mielenrauhaa niin mukavuuden, liitettävyyden, ajoavustimien kuin voimalinjojen osalta.
- Uusi Citroën Berlingo Van tuo mukanaan ensikertaa Citroën Advanced Comfort -mukavuusistuimet, jotka ovat Citroënin yksinoikeus. Mallissa on myös täysin uusi digimittaristo sekä tietoviihdejärjestelmä, jota voidaan ohjata 10-tuumaisen kosketusnäytön kautta. Toimintamatka on kasvanut 20 prosentilla (jopa 330 km WLTP-syklillä, odottaa tyyppihyväksyntää). Lisäksi mukana tulevat mm. parannettu pysäköintiavustin, moottoritieavustin ja päivitetyt 360-kamerat, joita tukee sähköinen taustapeili.
- Uudessa Citroën Jumpyssä on uudistettu ohjauspyörä, uusi kojelauta, jossa paljon lisää säilytystilaa tavaroille, uusi täysdigitaalinen mittaristo ja navigoinnilla varustettu tietoviihdejärjestelmä, jota ohjataan teräväpiirtoiselta 10-tuumaiselta kosketusnäytöltä. Jumpyssä on myös uudistettu täyssähköinen voimalinja, jonka avulla toimintamatka on noussut 350 kilometriin (WLTP, odottaa tyyppihyväksyntää).
- Uusi Citroën Jumper ottaa myös askeleita eteenpäin. Malli on varustettu uusilla dieselmoottoreilla ja saa pitkään toivotun automaattivaihteiston. Tarjolle tulee totta kai täyssähköinen versio (myös vetyversio 2024), täysdigitaalinen mittaristo, uusi kosketuspohjainen tietoviihdejärjestelmä, aktiiviset pysäköintiavustimet, sähköinen käsijarru ja digitaalinen taustapeili.
- Citroën on ollut sähköisten HYA-autojen markkinaykkönen Suomessa 2021 ja 2022 ja tahti jatkuu vahvana myös 2023. Vastaamme uusilla ja päivitetyillä tuotteilla entistäkin paremmin käyttäjien toiveisiin.
UUSI CITROËN BERLINGO VAN
Uuden Berlingo Vanin muodot ovat saaneet Citroënin tuoreimman muotokielen mukaiset tunnuspiirteet, kuten aiempaa pystymmän keulan – maski, puskurit ja ajovalot ovat täysin uusia. Vannetyylit ovat uusia, samoin tarjolla on uusi ulkoväri: Kiama Blue -sininen.
Ohjaamosta on tehty aiempaa ergonomisempi. Siinä on uusi 10-tuumainen kosketusnäyttö ja tietoviihdejärjestelmä. Uudessa ohjauspyörässä on näppäimet niin vakionopeudensäätimelle kuin audiolaitteistolle. Täyssähköisessä versiossa ohjauspyörän taakse on sijoitettu painikkeet, joilla voidaan säätää energian talteenoton voimakkuutta.
Uusi Berlingo Van on varustettu Citroënin Advanced Comfort -mukavuusistuimilla, jotka lisäävät mukavuutta etenkin pitkillä ajomatkoilla tai pitkinä työpäivinä auton ratissa. Advanced Comfort -istuimet ovat pehmeät, mutta ne tukevat hyvin kauemmin istuttaessa.
Citroën tarjoaa laajan kattauksen erilaisia voimalinjavaihtoehtoja Berlingo Vaniin. Tuttujen polttomoottoriversioiden lisäksi tarjolla on päivitetty versio täyssähköisestä ë-Berlingo Vanista. Siinä on 100 kW (136 hv) ja 270 Nm tuottava sähkömoottori ja uusi 50 kWh akusto.
Auton energiatehokkuutta on parannettu, ja tämän myötä ë-Berlingo Vanin toimintamatka on luokkansa paras: auto kulkee jopa 330 km yhdellä latauksella (WLTP-sykli, odottaa tyyppihyväksyntää). Parannus edeltäjään on peräti 20 prosenttia. Energiaa voidaan kerätä talteen aiempaa tehokkaammin uuden rekuperaatiojärjestelmän avulla: talteenoton voimakkuutta voidaan säätää ohjauspyörän takana olevilla painikkeilla.
Ë-Berlingo Vanissa on mukana lämpöpumppu, joka pitää matkustamon lämpimänä energiatehokkaasti. Tämä parantaa toimintamatkaa kylmissä olosuhteissa. Vakiona ë-Berlingo Vanissa tulle 11 kW:n sisäinen ajoneuvolaturi.
UUSI CITROËN JUMPY
Uusi Citroën Jumpy toimii mittatikkuna monipuolisuutensa, kokonsa, mukavuutensa ja turvavarusteidensa ansiosta. Voimalinjavalikoima on myös aiempaa kilpailukykyisempi aina BlueHDi-dieseleistä täyssähkön kautta vetyyn. Citroën ë-Jumpy on aiempaa energiatehokkaampi.
Uudessa Jumpyssa on uudenlainen keulamuotoilu: etupuskurissa on uusi ilme ja aiempaa parempi aerodynamiikka, uudet LED-ajovalot ja uusi keulamaski luovat merkin uuden brändi-ilmeen. Saatavilla on myös uusi korinväri: Titanium Grey -harmaa.
Uusi ja elegantti ohjaamo on aiempaa käytännöllisempi. Aiempien säilytystilojen kokoa on kasvatettu ja uusia lisätty. Kojelaudan yläosan mukitelineisiin mahtuvat jatkossa myös älypuhelimet. Ohjauspyörässä on nyt paljon uusia toimintoja, ja se on varustettu lämmityksellä.
- Dynamic Surround Vision –kamerat auttavat näkemään sinne, minne silmät ei näe. Pakettiauton sivunäkyvyyttä parantaakseen uuteen Jumpyyn on asennettu kaksi uutta kameraa: toinen takaovien yläpuolelle ja toinen apukuljettajan puoleisen sivupeilin alle. Molemmat kamerat on kytketty uuteen digitaaliseen taustapeiliin. Tämän lisäksi tietoviihdenäyttöön saadaan yläperuutuskameran kuva.
- Uusi moottoritieavustin: uutuutena Jumpyyn on saatavilla moottoritieavustin, joka yhdistää mukautuvan vakionopeudensäätimen stop and go -toimintoon ja kaistakeskittimeen.
- Ohjaustehostin on jatkossa sähköinen (sähköhydraulisen sijaan), tämän avulla ohjaus on aiempaa kevyempi, mikä helpottaa siirtelyä ahtaissa paikoissa.
Uusi Ë-Jumpy on varustettu 100 kW (136 hv) sähkömoottorilla ja siinä on Suomessa 75 kWh akusto. Toimintamatkaa on jopa 350 km – se on 20 km enemmän kuin edeltävässä mallissa ja mahdollistaa vieläkin monipuolisemman käytettävyyden.
Ë-Jumpy on vakiona 11 kW:n 3-vaihelaturi, ja 75 kWh:n akku voidaan ladata täyteen 7,5 tunnissa. 100 kW:n tehoisella pikalaturilla akku latautuu 80 prosenttiin 45 minuutissa.
UUSI CITROËN JUMPER
Uusi Citroën Jumper saa ajoavustimia, liitettävyystoimintoja ja mukavuustoimintoja, jotka ovat ainutlaatuisia isojen pakettiautojen luokassa. Jumperin diesel- ja sähkömoottorit ovat uudistettu kattavasti, jotta ammattilaiset saavat nauttia entistäkin paremmasta energiatehokkuudesta ja alhaisemmista käyttökuluista.
Uusi Jumper on Citroënin isoin hyötyajoneuvo jopa reilun 1,5 tonnin kantavuudella. Jumper saa kattavan listan varusteita, jotka ovat verrattavissa jopa henkilöautoihin.
Jumperin keula on muotoiltu uusiksi, jotta mallin persoonallisuutta voidaan korostaa entisestään ja sen aerodynaamisia ominaisuuksia voidaan parantaa. Puskuri, maski (nyt korinvärinen) ja sivupeilit ovat suunniteltu aerodynamiikkaa ajatellen. Keulan mustaa alaosaa on rakenteellisesti vahvistettu törmäyssuojan parantamiseksi. Uudet LED-ajovalot ovat 30 % energiatehokkaammat kuin aiemmat halogeenit. Lopuksi, takavalot ovat saaneet uuden ilmeen.
Matkustamossa parannuksia on tehty Jumperiin kojelautaan, joka aiempaa elegantimpi ja ergonomisempi. Tarjolla ovat uusi digitaalinen mittaristo ja iso keskinäyttö. Ohjauspyörä, vaihteenvalitsimet ja ovipaneelit ovat myös uusittu.
- Jumperin huippuversioihin tarjolla on uusi 10-tuumainen kosketusnäyttö, johon kuluu mm. radio ja navigointi. Älypuhelimista inspiraationsa saanut käyttöliittymä on helppo käyttää ja siinä hyödynnetään widget-toimintoja pikavalintoina. Järjestelmä tukee myös älypuhelimen langatonta peilausta.
- Lisävarusteinen 7-tuumainen digimittaristo on päivitetty ja on aiempaa selkeämpi. Näyttöön voidaan tuoda kuljettajalle tärkeimmät tiedot, mutta se näyttää myös navigoinnin tiedot.
- Langaton latausalusta kojelaudan keskellä poistaa tarpeen kiinnittää puhelin johdolla autoon latausta varteen.
- Lisävarusteinen digitaalinen taustapeili on kytketty kameraan, joka sijaitsee uuden Jumperin takana tarjoten aina erinomaisen näkymän taakse.
- Sähköinen ohjaustehostin mukautuu ajonopeuteen säätäen ohjauksen vastetta automaattisesti. Näin kaupungissa ohjaus on kevyt ja maantiellä entistäkin vakaampi.
- Sähköinen käsijarru on helpompi käyttää kuin perinteinen käsijarru.
- Avaimeton käynnistys helpottaa kuljettajia lukitsemaan ja avaamaan ovet ja käynnistämään auton ilman, että avaimia tarvitsee ottaa pois taskusta. Tämä toiminto helpottaa etenkin niitä ammattilaisia, jotka joutuvat tekemään useita pysähdyksiä päivän aikana.
- 360-asteiset tutkat koostuvat 14 tai 16 sensorista (riippuen auton pituudesta) ympäri ajoneuvon.
- Uudet ajoavustimet: kuljettajan vireystilan valvonta, liikennemerkkien tunnistus, kaistallapitoavustin, automaattinen hätäjarrutus jalankulkija- ja pyöräilijätunnistuksella ja älykäs nopeudenrajoitin.
- Uusi ajoavustinpaketti ottaa ensimmäisen askeleen kohti autonomista ajamista. Edellä mainittu avustinpaketti yhdistää mukautuvan vakionopeudensäätimen stop and go -toimintoon. Mukana tulevat kaistakeskitin ja ruuhka-avustin.
UUDISTETUT VOIMALINJAT
Uudessa ë-Jumperissa on peräti 200 kW (270 hv) tehoa tuottava sähkömoottori, ja tuntuvat 400 Nm vääntöä. Uuden akuston koko on 110 kWh, mikä kasvattaa WLTP-toimintamatkan jopa 420 kilometriin.
Uuden ë-Jumperin suorituskykyä ja toimintamatkaa voidaan optimoida kolmen ajotilan avulla. NORMAL sopii monipuoliseen ajoon (teho rajoitettu 160 kW), ECO parantaa energiatehokkuutta ja lisää toimintamatkaa (teho rajoitettu 120 kW) ja POWER antaa kerralla kaiken suorituskyvyn (kokonaisteho 200 kW). Lisäksi energian talteenottoa voidaan säätää 4-portaisesti ohjauspyörän takana sijaitsevilla painikkeilla.
ë-Jumper on varustettu vakiona 11 kW:n sisäisellä laturilla, jonka avulla akku voidaan ladata täyteen 11 tunnissa ja 45 minuutissa. Käyttäen 150 kW:n tehoista pikalatausta uusi ë-Jumper voidaan ladata 80 prosenttiin 55 minuutissa.
Uusi 2,2-litrainen dieselmoottori on saatavilla kolmena eri tehoversiona: 120, 140 ja 180 hv. Moottori ovat yhdistetty uuteen 6-vaihteiseen manuaalivaihteistoon. Ensi kertaa Jumperiin on saatavilla myös 8-vaihteinen automaattivaihteisto, joka on saatavilla BlueHDi 140- ja 180-versioihin.
Pioneerina segmentissään, uusi Jumper saa uuden polttokennovoimalinjan (vety) vuoden 2024 loppupuoliskolla.